Prawnicy miesiąca

Nowe prawo jazdy w Unii. Zakaz prowadzenia będzie obowiązywał w całej UE

Opublikowano dnia 30.10.2025 09:10 przez Robert Bagiński
Nowe prawo jazdy w Unii. Zakaz prowadzenia będzie obowiązywał w całej UE

Unia Europejska szykuje największą od lat reformę przepisów o prawie jazdy. Jeśli kierowca straci uprawnienia w jednym kraju, nie wsiądzie za kółko w żadnym innym państwie Wspólnoty. A to dopiero początek, bo do 2030 roku każdy kierowca ma mieć cyfrowe prawo jazdy w telefonie.

Komisja Europejska, Parlament Europejski i przedstawiciele 27 państw członkowskich uzgodnili nowe przepisy, które całkowicie zmienią system wydawania i egzekwowania prawa jazdy w Unii Europejskiej.
Celem reformy jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz dostosowanie przepisów do współczesnych technologii.

Największą nowością ma być cyfrowe prawo jazdy, które ma obowiązywać we wszystkich krajach Unii do 2030 roku. Dokument będzie można przechowywać w aplikacji mobilnej, a jego ważność ustalono na 15 lat.

Jak podkreśla Jutta Paulus, sprawozdawczyni Parlamentu Europejskiego ds. prawa jazdy, kierowcy będą mogli wybrać między wersją elektroniczną a tradycyjną plastikową kartą, którą urząd musi wydać na żądanie.

Zakaz prowadzenia pojazdów w całej Europie

Jednym z najgłośniejszych elementów zmian jest wprowadzenie ogólnoeuropejskiego zakazu prowadzenia pojazdów. Jeśli kierowca zostanie pozbawiony prawa jazdy w jednym państwie np. za prowadzenie pod wpływem alkoholu, narkotyków lub spowodowanie śmiertelnego wypadku, to nie będzie mógł prowadzić auta w żadnym kraju Unii.

"To rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego" - tłumaczy Matteo Ricci, sprawozdawca PE ds. zakazu prowadzenia pojazdów.


Dzięki temu nie będzie już możliwe „uciekanie” z karą do innego kraju, by tam nadal prowadzić samochód.

Zmiany dotyczą również młodych kierowców. 17-latkowie będą mogli uzyskać prawo jazdy kategorii B, ale do ukończenia 18 lat będą musieli jeździć pod opieką doświadczonego kierowcy. Taki system funkcjonuje już w Niemczech, a teraz zostanie rozszerzony na pozostałe kraje Unii.

Równocześnie obniżono minimalny wiek kierowców zawodowych - prawo jazdy na ciężarówki będzie można uzyskać od 18. roku życia, a na autobusy od 21 lat, o ile kandydat spełni określone kwalifikacje zawodowe.

Egzaminy trudniejsze i bardziej nowoczesne

Reforma przewiduje także zaostrzenie egzaminów na prawo jazdy. Nowe testy będą obejmować pytania dotyczące martwego pola, systemów wspomagania kierowcy oraz zasad bezpiecznej jazdy w mieście i wśród pieszych czy rowerzystów.

Wszystko to wpisuje się w długofalowy unijny program „Wizja Zero”, którego celem jest całkowite wyeliminowanie śmiertelnych wypadków drogowych do 2050 roku.

Nowe przepisy wejdą w życie 20 dni po publikacji w Dzienniku Urzędowym UE, a państwa członkowskie będą miały trzy lata, by je wprowadzić w życie. Reforma oznacza, że kierowcy w całej Europie będą funkcjonować w jednolitym, cyfrowym systemie, a granice nie będą już barierą dla egzekwowania prawa.

Robert Bagiński

Najciekawsze opinie

Ostatnie wiadomości