Jednym z kluczowych warunków efektywnej współpracy i skutecznej realizacji zadań przez pracowników jest ich dobra kondycja psychiczna. Takie zjawiska jak stres czy przeciążenie obowiązkami wpływają na ich gorsze samopoczucie, a w konsekwencji na mniejsze zaangażowanie w pracę. Najbardziej pokazała to pandemia, ale również powódź, która nawiedziła Polskę we wrześniu. Pracodawca musi zadbać o komfort pracownika, bo to jego obowiązek.
Na stronie gov.pl przypomina się co pracodawca może zrobić, by wspomóc dobre samopoczucie pracownika:
- być uważnym, dopytywać pracowników, czy nie potrzebują dodatkowego wsparcia,
- promować empatyczną postawę wśród członków zespołu,
- dbać o rozwój pracowników, w tym w obszarze radzenia sobie ze stresem i emocjami,
- doceniać ich pracę i wysiłki,
- dać możliwość wsparcia psychologicznego tym, którzy tego potrzebują.
Jak to wygląda w praktyce
Kącik psychologiczny w Izbie Administracji Skarbowej w Opolu
Cyklicznie – w poniedziałki – w intranecie Izby Administracji Skarbowej w Opolu (do którego dostęp mają wszyscy pracownicy Izby, Urzędów Skarbowych i Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu) pojawia się krótki materiał psychoedukacyjny z zakresu psychologii pozytywnej, społecznej, samorozwoju, poprawy jakości życia itp. Pracownicy znajdują tam m.in. informacje co mogą zrobić w trudnych sytuacjach zawodowych. Mogą też kontaktować się osobiście, mailowo lub telefonicznie z psychologiem.
Projekt powstał, aby:
- pomagać i wspierać pracowników w rozwiązaniu trudnych sytuacji zawodowych,
- zwrócić uwagę na aspekty, które często mogą umknąć pracownikowi pod wpływem działania emocji,
- wspierać komunikację wewnętrzną,
- budować przyjazne środowisko pracy,
- budować wartościowe relacji między pracownikami.
Co najbardziej ciekawe, to jeśli pracodawca wdroży te elementy może mieć z tego same korzyści:
- kształtuje swój pozytywny wizerunek pracodawcy, który dba o pracowników.
- buduje pozytywny wizerunek wśród klientów.
- zyskuje bardziej zmotywowanych pracowników
- mniejsza absencja pracowników.
- przeciwdziała skutkom nadmiernego stresu w miejscu pracy.
- zapobiega eskalacji konfliktów.
Korzyści dla pracownika
- poczucie wsparcia ze strony pracodawcy.
- może otrzymać pomoc i wsparcie w trudnych sytuacjach zawodowych.
- rozwija umiejętności pokonywania barier psychicznych w kontaktach z trudnym interesariuszem.
- może polepszyć relacje ze współpracownikami.
- rozwija umiejętności radzenia sobie ze stresem, emocjami.
Dlatego warto będąc pracodawcą wspierać kondycję psychiczną swoich pracowników. Płyną z tego tylko same korzyści. A największy to ten, że pracownik doceniając taką postawę swojego pracodawcy daje z siebie więcej, a na pewno nie szuka pracy gdzie indziej.
Źródło: gov.pl
Fot. pexels.com