Jak zadbać o komfort psychiczny pracowników?

Opublikowano dnia 07.11.2024 przez Sebastian Moryń
Jak zadbać o komfort psychiczny pracowników?

Jednym z kluczowych warunków efektywnej współpracy i skutecznej realizacji zadań przez pracowników jest ich dobra kondycja psychiczna. Takie zjawiska jak stres czy przeciążenie obowiązkami wpływają na ich gorsze samopoczucie, a w konsekwencji na mniejsze zaangażowanie w pracę. Najbardziej pokazała to pandemia, ale również powódź, która nawiedziła Polskę we wrześniu. Pracodawca musi zadbać o komfort pracownika, bo to jego obowiązek.

Na stronie gov.pl przypomina się co pracodawca może zrobić, by wspomóc dobre samopoczucie pracownika: 

  • być uważnym, dopytywać pracowników, czy nie potrzebują dodatkowego wsparcia,
  • promować empatyczną postawę wśród członków zespołu,
  • dbać o rozwój pracowników, w tym w obszarze radzenia sobie ze stresem i emocjami,
  • doceniać ich pracę i wysiłki,
  • dać możliwość wsparcia psychologicznego tym, którzy tego potrzebują.


Jak to wygląda w praktyce

Kącik psychologiczny w Izbie Administracji Skarbowej w Opolu

Cyklicznie – w poniedziałki – w intranecie Izby Administracji Skarbowej w Opolu (do którego dostęp mają wszyscy pracownicy Izby, Urzędów Skarbowych i Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu) pojawia się krótki materiał psychoedukacyjny z zakresu psychologii pozytywnej, społecznej, samorozwoju, poprawy jakości życia itp. Pracownicy znajdują tam m.in. informacje co mogą zrobić w trudnych sytuacjach zawodowych. Mogą też kontaktować się osobiście, mailowo lub telefonicznie z psychologiem.

Projekt powstał, aby:

  • pomagać i wspierać pracowników w rozwiązaniu trudnych sytuacji zawodowych,
  • zwrócić uwagę na aspekty, które często mogą umknąć pracownikowi pod wpływem działania emocji,
  • wspierać komunikację wewnętrzną,
  • budować przyjazne środowisko pracy,
  • budować wartościowe relacji między pracownikami.


Co najbardziej ciekawe, to jeśli pracodawca wdroży te elementy może mieć z tego same korzyści:

  • kształtuje swój pozytywny wizerunek pracodawcy, który dba o pracowników.
  • buduje pozytywny wizerunek wśród klientów.
  • zyskuje bardziej zmotywowanych pracowników
  • mniejsza absencja pracowników.
  • przeciwdziała skutkom nadmiernego stresu w miejscu pracy.
  • zapobiega eskalacji konfliktów.


Korzyści dla pracownika

  • poczucie wsparcia ze strony pracodawcy.
  • może otrzymać pomoc i wsparcie w trudnych sytuacjach zawodowych.
  • rozwija umiejętności pokonywania barier psychicznych w kontaktach z trudnym interesariuszem.
  • może polepszyć relacje ze współpracownikami.
  • rozwija umiejętności radzenia sobie ze stresem, emocjami.


Dlatego warto będąc pracodawcą wspierać kondycję psychiczną swoich pracowników. Płyną z tego tylko same korzyści. A największy to ten, że pracownik doceniając taką postawę swojego pracodawcy daje z siebie więcej, a na pewno nie szuka pracy gdzie indziej.

Źródło: gov.pl
Fot. pexels.com